Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.06.2010 13:57 - Дискриминация в армията
Автор: prattler Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1178 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 30.06.2010 15:20


             Конституционните права на гражданите са неотменими и са условие за развитие на демократичните промени в нашето общество. Със Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България се регулират обществените отношения в сферата на отбраната и националната сигурност. В него са приети ограничения на някои от конституционните права и свободи на гражданите за постигане на законосъобразни цели. Тези ограничения са допустими от специфичния характер на военната служба и от необходимостта Въоръжените сили да гарантират суверенитета, сигурността и независимостта на страната и да защитават нейната териториална цялост. Наред с ограниченията, които са допустими има и норми, които противоречат на основните права от гражданите. Военнослужещите имат право на труд, както всички граждани в страната и това тяхно право не може да бъде ограничавано или погазвано. В качеството си на военнослужещи, гражданите упражняват своето конституционно право на труд, но с приемането на норми, с които се прекратява военната служба само на основание на достигната възраст за определено звание е пречка за упражняване на това право. Определянето на горна възрастова граница за упражняване на професията „военнослужещ” само на основание присвоеното звание е отнемане на конституционното право на труд на гражданите и определя едно неравенство между военнослужещите по обществено положение, присвоено звание, един служебно определен признак. Званието в армията е вид ранг и е необходимо условие за функциониране на една йерархическа структура, такива са и всички държавни учреждения и служителите в тях също са в определена вертикална подчиненост. Военнослужещите са особен вид държавни служители и наличието на звания е необходимо за да функционира принципа на единоначалие в армията. За останалите държавни служители, както и за полицейските служители и служителите на ДАНС, които приличат на военизирани структури с приемане на техните устройствени закони бяха премахнати тези конституционни противоречия. При тях е приета еднаква възраст /60 г./ за прекратяване на служебните правоотношения, докато в армията тя е различна в зависимост от пределната възраст за съответното звание. Така възрастта до която е достигнал един военнослужещ и има присвоено звание е поставена като едно от условията за прекратяване на военната служба, с което се прекратява правото на труд. Тази възраст за войниците е 45 години, сержанти и младши офицери – 50 години, за офицери със звание „майор” – 51 години, за „подполковник” – 52 години, за „полковник” – 55 години, а за офицер със звание генерал – 60 години. Каква е била целта на законодателя за да определи, че един гражданин на военна служба със звание „капитан” може да работи като такъв, само до 50 години, а друг със звание „полковник” до 55 години ? Освен това има и погазване на правото за равенство между гражданите с приемането на различна горна граница за служба при военнослужещите от Въоръжените сили (ВС), служителите на военна служба в Националната разузнавателна служба (НРС) и Националната служба за охрана (НСО). Например: пределната възраст за военнослужещ със звание „майор” от Въоръжените сили е 51 години, със звание „майор” от НСО – 53 години, а за служител на военна служба със звание „майор” от НРС – 54 години. Или с други думи един военнслужещ на когото е присвоено звание „майор” (ранг, един служебен признак) в различните служби може да работи до различна възраст, което е явна дискриминация определена от Закона за отбраната и въоръжените сили. 
                  От изложените съображения може да се направи извода, че чл. 160, чл. 162, т. 2, чл. 170, ал. 1, т. 1 и & 11, ал. 5 и ал. 6 от Закона за отбраната и въоръжените сили нарушават правата на гражданите определени в чл. 6, ал.1 и 2 във връзка с чл. 48, ал. 1 от Конституцията на Р. България, а именно ограничаване на равноправието между гражданите, основано на лично и обществено положение. Тези членове са противоконституционни и следва да бъдат отменени като такива.


Тагове:   дискриминация,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: prattler
Категория: Лични дневници
Прочетен: 36661
Постинги: 4
Коментари: 1
Гласове: 7
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930